Att en e-handel är snabbladdad, att produkterna de säljer finns tillgängliga  och har olika betalningsmöjligheter är många överens om att det är viktigt. Att mäta trafiken till webbsidan och konverteringsoptimering vet de flesta att det är nödvändigt och ett bra verktyg för det är Google Analytics där man kan få statistik på hur användarna agerar på webbsidan, vilken tid på dygnet som de är mest aktiva samt varifrån din trafik kommer. Google Trends är även bra att ta en titt i när man ska skriva sin text till sin webbsida, för att veta vad det söks mycket på och anpassa din text utefter det som många söker på för att hamna högt upp i sökresultaten. Det finns en massa olika verktyg som är till nytta för att hålla koll på trafiken, antal konverteringar, använda sig av automatiserade flöden. Vi listar några av de vi tycker är bra. 

1. Buzzumo

Buzzmo hjälper dig att hålla koll på ämnen och sökord som är populära. Buzzumo tar fram populära artiklar på sökorden du anger, för att ge dig en idé om vad folk tycker om och inte tycker om att läsa. Detta gör att du kan skapa ett content på din webbsida eller dina sociala medier som är aktuella då användare/folk är intresserade eller tycker om för att öka konverteringarna. 

Gratisversion: Ja, det finns en gratisversion

Kostnad: 

PRO

PLUS

LARGE

ENTERPRISE

99 USD

179 USD

299 USD

499+ USD

Länk: app.buzzsumo.com

2. Subscribers 

Subscribers är en pushmeddelandeplattform för webb och mobil. ett verktyg som hjälper att öka trafiken till din webbsida och försäljningen genom att skicka push-notiser. E-butikerna kan ställa in automatiska triggers som skickas till kunder som handlat. Kunderna kan genom push-notiserna komma tillbaka till försäljningen, till lagret och mycket mer.

Kunderna får ett klickbart meddelande, dvs. ett push-meddelande. Push-aviseringar kan levereras till kundens stationära eller Android-enheter även efter att kunden har lämnat din webbplats. Aviseringarna kan även ställas in på Auto-Pilot och sparar dig en massa tid.

Med Subscribers automatiserar du dina meddelanden och kan ställa in när du vill skicka ut senaste och viktigaste marknadsföringsmeddelanden samt ser till att kampanjer skickas ut i tid. Genom att skicka push-notiser till dina följare när du har publicerat nytt content på webbsidan eller inlägg på sociala medier får dina följare meddelanden om detta, vilket genererar till mer trafik till din webbsida vilket kommer hjälpa genom en förhöjning av de genomsnittliga inköpen per kund.

Gratisversion: Ja, men det fungerar att schemalägga i förväg utan endast i betalversionerna, och är endast upp till 200 prenumeranter

Kostnad: 

UPP  TILL 200 PRENUMERANTER

PLUS

LARGE

GRATIS 

179 USD

299 USD

Länk: https://subscribers.com

3. Ubersuggest

Ubersuggests är ett verktyg som är gratis att använda när du ska göra en sökordsanalys.  Att göra en sökordsanalys är viktigt för att kunna skaffa dig en idé om vilket typ av innehåll du bör publicera och vad dina potentiella kunder och målgrupp är intresserade av. Genom att ange ett ”nyckelord” ger Ubersuggest dig några väldigt användbara sökordsidéer utifrån det så kallade ”fröordet” som du angav som sökord samt översikten över de viktigaste SEO-mätvärdena som är relaterade till ordet. Ubersuggest tar då fram sökvolymen på ordet, CPC (Kostnaden för varje klick) och hur svårt det är att vinna bra annonsplaceringar.

Genom att få en överblick av vilka sökordsvariationer som är populära kan du integrera dem i dina texter på din webbsida eller i marknadsföringskampanjer. Ubersuggests visar även de artiklar som rankar bäst på var och ett av de sökorden du angav samt dina chanser att ranka bland de 20 bästa sökresultaten.

Gratisversion: Ja

Kostnad: 299 kronor per månad eller 2990 kronor för ett helt år

Länk: https://neilpatel.com/ubersuggest/

http://ubersuggest.org/

4. Hootsuite

 Hootsuite är ett hanteringsverktyg för dina sociala medier och är kompatibel med nästan alla sociala nätverk. Det hjälper dig att hantera och spåra all din sociala medieaktivitet i ett enda verktyg och instrumentpanel. Detta verktyg är mycket populärt och används av nästan 7 miljoner människor världen över. Hootsuite finns både som gratisversion och en betalversion.

Hootsuite hjälper dig att dels schemalägga massinlägg på att dina sociala medier, vilket gör både att du sparar tid genom att slippa komma på content och text när du vill publicera något, hjälper dig att aldrig glömma att lägga upp inlägg på dina sociala medier samt att den hjälper dig att spåra konvertering i anpassade flikar. Andra funktioner som Hootsuite ger dig statistik på dina kampanjer i sociala medier, spåra vad dina besökare och kunder säger/skriver om dig och dina konkurrenter, interagera i konversationer med dina kunder och besökare. Hootsuite hjälper dig att dubbla eller till och med tredubbla trafiken till din webbplats. 

Gratisversion: Nej, men gratis prövotid på planerna Professional och Team i 30 dagar

Kostnad:

PROFESSIONAL

TEAM

BUSINESS

ENTERPRISE

25 Euro/månad

109 Euro/månad

599 Euro/månad

Får offert efter att fyllt i kontaktformulär

Länk: https://hootsuite.com/

5. Crazyegg

Med Crazyegg får du reda på hur långt dina besökare interagerar med din webbsida och vad de klickar på. För att optimera dina försäljningar kan du göra ett A/B-test, då det inte handlar om hur mycket trafik som sidan får, det handlar om antal konverteringar och att dina besökare gör vad du vill att de ska göra för konverteringsoptimering. 

Gratisversion: Nej, men gratis prövotid på alla planer i 30 dagar 

Kostnad: 

BASIC

STANDARD

PLUS

PRO

Bygg min plan & anpassa den 

24 USD/månad

49 USD/månad

99 USD/månad

249 USD/månad

Får en offert efter att fyllt i formulär

Länk: http://www.crazyegg.com

6. HelloBar

Är en plugin på WordPress. HelloBar hjälper dig att få dina besökare till betalande kunder, den får din e-maillista att växa och genererar nya leads. HeloBar bidrar till att färre kunder lämnar din e-shop genom att reducera övergivna kundvagnar och minskar din webbplats avvisningsfrekvens.

Samla e-mailadresser från din blogg eller webbsida. När du gör ett inlägg på Facebook, sänder HelloBar ett mail till alla dina prenumeranter och meddelar att kolla in inlägget Facebook, Twitter eller LinkedIn. HelloBar hjälper dig att visa rätt meddelande vid rätt tidpunkt till dina kunder så de stannar längre.

Gratisversion: Ja, startpaketet Starter 

Kostnad: 

ELITE

GROWTH

99 USD per månad

29 USD per månad

Länk: https://www.hellobar.com/

7. Connectio

Connectio är ett verktyg som hjälper till att automatisera och optimera Facebook annonsering. Med Connectio får du hjälp att hitta likasinnade kategorier som din och informera dig om deras popularitet. På så sätt kan du hitta andra intressen och kategorier som du ska satsa och rikta in dig på och som är relaterade med ditt huvudmål.

Det finns olika kategorier: 

Connect Audience – Synkronisera enkelt ditt autosvar till anpassade målgrupper på Facebook 

Connect Leads – Anslut dina Facebook Lead-annonser till din CRM/Autoresponder

Connect Retarget –  Kör retargeting-kampanjer baserat på hur människor beter sig på din webbplats 

ConnectExplore – Hitta din målgrupps intressen och sluta gissa de

Gratisversion: Nej

Kostnad: 

MONTHLY

YEARLY

47 USD

297 USD

Länk: https://connectio.io/

8. Manychat

ManyChat är byggt för försäljning och marknadsföring samt där du erbjuder kunderna hjälp och support.  Med ManyChat kan du sälja produkter, boka tid, få koll på besökare som är intresserade och samla kontaktinformation, ge Contentförslag samt leda kunderna mot att komma till avslut i sitt shoppande. Boten är relationsbyggande och skickar ut automatiserade meddelanden för att besvara frekventa frågor om tjänsten eller produkten som säljs Den är enkel och gratis och slår e-mail, och följer tiden där din kund befinner sig.

Gratisversion: Ja

Kostnad: 10 USD Pro

Länk: https://manychat.com

9. SocialBlade

SocialBlade är ett verktyg som hjälper dig att få en djupare förståelse för användartillväxten och trender. Verktyget hjälper dig att spåra användarstatistik på till exempel Youtube, Twitch, Instagram, Facebook, Mixer, Dailymotion, DLive och Twitter. SocialBlade visar på hur mycket innehåll du skapar på dina kanaler och hur prenumeranterna växer till antal över tiden. 

Gratisversion: Ja

Kostnad:

BRONZE

SILVER

GOLD

PLATINUM

3,99 USD

9,99 USD

39,99 USD

99,99 USD 

Länk: https://www.socialblade.com

10. Google Page Speed Insights

Är ett gratisverktyg från Google som visar hur Google som sökmotor ser på din webbsida ur ett laddningstidsperfektiv och vilka förändringar du behöver göra på din webbsida för att sidan ska ladda snabbare. Verktyget visar både hur Google ser på din webbsida på mobila enheter och datorer, och kommer utefter det med förslag till förbättringar. 

Google Page Speed Insight tillhandahåller både lab- och fältdata om en webbsida. 

Labdata är användbara för felsökning av prestandafrågor. Fältdata är användbart för att fånga den riktiga användarupplevelsen, men har dock en mer begränsad uppsättning av mätvärden. 

Överest i rapporten som Google Page Speed Insights en poäng som sammanfattar resultatet som webbsidan har fått. Genom att köra en så kallad Lighthouse samlar Google Page Speed Insights poäng. Om sidan får 90 poäng eller högre betraktas webbsidan som snabb, och får den mellan 50-90 poäng så är den måttligt snabb, och under 50 så anses webbsidan vara seg och långsam. 

Gratisversion: Finns endast en version som är gratis

Kostnad: Nej

Länk: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=sv